www.musirawasterkini.com

Hidup ini tidak semudah yang kita fikirkan. Namun semuanya bergantung bagaimana sikap kita menangapinya dan pola pemikiran kita.

Dalam riwayat lain dari Abu Hurairah disebutkan, “Siapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir, hendaklah ia berkata baik atau lebih baik diam (jika tidak mampu berkata baik)” (HR: al-Bukhari dan Muslim).

Namun perlu kita bersangka baik terhadap semua yang berlaku dalam kehidupan kita. Bersangka baik pada Allah dan bersangka baik pada qada dan qadar kita. Namun kita tetap di galakan untuk berusaha memperbaiki diri kita dan kehidupan kita dan setelah itu baru kita serahkan semuanya pada Allah.

“Bagi manusia ada malaikat-malaikat yang selalu mengikutinya bergiliran, di muka dan di belakangnya, mereka menjaganya atas perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak merubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka merubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki keburukan terhadap sesuatu kaum, maka tak ada yang dapat menolaknya dan sekali-kali tak ada pelindung bagi mereka selain Dia.” (QS. Ar-Ra’d: 11)

Pabila kita berusaha dengan keterbatasan kita mencapai sesuatu yang kita inginkan, maka jangan lupa serahkan semuanya pada Allah. Kerana Allah lebih tahu apa yang terbaik buat kita dan sebaliknya.

Jika kita udah menyerahkan diri kita pada Allah, maka tidak ada sesuatu pun di dunia ini yang kita perlukan lagi selain Allah.

Kita minta pada Allah. Kerana apa yang kita minta itu milik Allah. Maka mintalah pada pemilik apa yang kita inginkan itu dan bukan pada yang lain.

Mintalah apapun kepada Allah walaupun perkara yang kecil.

Allah Ta’ala berfirman:

ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ

“Berdoalah kepadaKu, Aku akan kabulkan doa kalian. Sungguh orang-orang yang menyombongkan diri karena enggan beribadah kepada-Ku, akan dimasukkan ke dalam neraka Jahannam dalam keadaan hina dina” (QS. Ghafir: 60).

Maka apapun yang kita lakukan di dunia ini, pasrahkan semuanya pada Allah. Isikan hatimu dan jiwamu dengan cinta Allah. Maka kau takan perlukan apa apa lagi selain Allah.

Aesyah@cinta dalam hijrah