www.musirawasterkini.com

Bismillah.. Maha Suci Allah pemilik langit dan bumi. Pada artikel kali ini, Aesyah menulis tentang   bulan Ramadhan. Alhamdulillah, bersyukur kita pada Allah kerana di berikan kesempatan dan peluang untuk menemui bulan ramadhan. Tanpa kita sedari bahawa sekarang kita sudah mendekati bulan ramadhan.  Sesungguhnya bulan ramadhan merupakan bulan rahmat bagi kita semua. Di siang hari, kita di wajibkan berpuasa bagi yang telah memenuhi syarat dan berbuka puasa sebaik saja masuk waktu magrib.

Dalam surah  Al-Baqarah ayat 183

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ

Artinya: Hai orang-orang yang beriman, diwajibkan atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang sebelum kamu agar kamu bertakwa.

Di bulan Ramadhan inilah, alquran di turunkan seperti yang terkandung dalam al quran surah Al-Baqarah ayat 185

شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

Artinya: (Beberapa hari yang ditentukan itu ialah) bulan Ramadhan, bulan yang di dalamnya diturunkan (permulaan) Al Quran sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu dan pembeda (antara yang hak dan yang bathil). Karena itu, barangsiapa di antara kamu hadir (di negeri tempat tinggalnya) di bulan itu, maka hendaklah ia berpuasa pada bulan itu, dan barangsiapa sakit atau dalam perjalanan (lalu ia berbuka), maka (wajiblah baginya berpuasa), sebanyak hari yang ditinggalkannya itu, pada hari-hari yang lain. Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu. Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangannya dan hendaklah kamu mengagungkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu, supaya kamu bersyukur.

Bulan Ramadhan sangat istimewa kerana di dalam bulan ramadhan merupakan bulan pengampunan. Kita di anjurkan untuk meraih pahala sebanyak banyaknya dan lebih memfokuskan kepada ibadah puasa di siang hari dan di malam hari dengan solat terawih dan witir serta ibadah yang lainnya seperti mengaji alquran dan berdzikir semata mata mengharapkan keampunan dari Pencipta kita.

Di malam 10 terakhir bulan ramadhan juga, kita di galakkan untuk beribadah semata mata kerana adanya suatu malam yang lebih baik daripada seribu bulan iaitu malam lailatul qadar.

Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wa Sallam bersabda:

أَتَاكُمْ شَهْرُ رَمَضَانَ شَهْرٌ مُبَارَكٌ فَرَضَ اللهُ عَلَيْكُمْ صِيَامَهُ تُفْتَحُ فِيْهِ أَبْوَابُ السَّمَاءِ وَتُغْلَقُ فِيْهِ أَبْوَابُ الْجَحِيْمِ وَتُغَلُّ فِيْهِ مَرَدَةُ الشَّيَاطِيْنِ فِيْهِ لَيْلَةٌ هِيَ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ مَنْ حُرِمَ خَيْرُهَا فَقَدْ حُرِمَ

Artinya: Telah datang kepadamu bulan Ramadhan, bulan yang diberkahi, di mana Allah mewajibkan puasa di bulan itu kepada kamu. Pada bulan itu pintu-pintu langit dibuka, pintu-pintu neraka ditutup dan setan-setan durhaka dibelenggu. Di bulan itu terdapat suatu malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Barangsiapa dihalangi mendapatkan kebaikannya, maka ia telah terhalangi.

Sekarang kita hendak  mendekati bulan ramadhan, marilah kita sama sama mempersiapkan diri kta dan keluarga kita untuk menyambut kedatangan bulan suci Ramadhan yang penuh berkah dan rahmat.  Semoga ibadah kita semua akan diterima di sisi Allah, aamiin.

Sebagaimana hadis Nabi SAW yang artinya: “Barangsiapa yang berpuasa yang melakukan solat malam pada bulan Ramadan dengan penuh keimanan dan mengharap pahala dari Allah SWT, niscaya diampuni dosa-dosanya yang telah lalu.” (HR. Bukhari dan Muslim)

( والله أعلمُ)

Salam sayang abi

Aesyah@cinta dalam hijrah