www.musirawasterkini.com

Dengan kalimah Maha Suci Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.

Berbuat baik kepada sesama adalah sangat di tuntut dalam islam. Saling mengasihi dan bertolak ansur sesama manusia terutama dalam kehidupan harian kita termasuklah dalam pergaulan.

“Dan berbuat baiklah, karena sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang berbuat baik”. QS. Al-Baqarah: 195

Kita hendaklah menjaga tutur kata dan budi perkerti agar tidak menyakiti hati orang lain. Memang kita sebagai manusia sering melakukan khilaf namun sebaiknya kita cepat cepat memohon kemaafan atas khilaf kita agar tidak di tuntut di akhirat.

Memohon kemaafan tidak akan menjatuhkan ego kita sebagai manusia malahan akan membuatkan kita terhindar dari dosa yang akan di tuntut di akhirat kelak. Segala dosa kepada Allah bisa terhapus melalui taubat nasuha tapi dosa kita terhadap orang lain, akan terhapus melalui kemaafan mereka. Maka kita hendaklah sentiasa menjaga tingkah laku dan lisan dari menyakiti dan menzalimi orang lain. Sentiasalah berbuat baik terhadap sesama.

“Tidak ada balasan kebaikan kecuali kebaikan (pula)”. QS. Ar-Rahman: 60

Baiki hubungan kita dengan masyarakat yang lain terutama saudara dan tetangga. Eratkan silaturahim kita dan jauhi permusuhan dan persengketaan. Jangan memecah belahkan persaudaraan.

Firman Allah Subhanahu Wata’ala dalam surah An-Nisaa’ ayat 1:

أعوذ بالله من الشيطان الرجيم

يَـٰٓأَيُّہَا ٱلنَّاسُ ٱتَّقُواْ رَبَّكُمُ ٱلَّذِى خَلَقَكُم مِّن نَّفۡسٍ۬ وَٲحِدَةٍ۬ وَخَلَقَ مِنۡہَا زَوۡجَهَا وَبَثَّ مِنۡہُمَا رِجَالاً۬ كَثِيرً۬ا وَنِسَآءً۬‌ۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَ ٱلَّذِى تَسَآءَلُونَ بِهِۦ وَٱلۡأَرۡحَامَ‌ۚ إِنَّ ٱللَّهَ كَانَ عَلَيۡكُمۡ رَقِيبً۬ا

صدق الله العظيم

“Wahai manusia! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu yang telah menciptakan kamu daripada diri yang satu (Adam Alaihissalam), Dia (Allah) menciptakan dan daripada pasangannya Hawa, Dia (Allah) mengembang-biakan daripada kedua-duanya zuriat keturunan laki-laki dan perempuan yang ramai. Dan bertaqwa kepada Allah yang dengan namanya kamu saling meminta serta peliharalah hubungan silaturahim kaum kerabat. Sesungguhnya Allah adalah Maha Mengawasi (Memerhati) kamu.”

Jangan pernah iri dan dengki dengan orang lain. Jika kita libatkan Allah dalam hidup kita maka pasti kita akan memperolehi kejayaan dunia dan akhirat. Dunia ini adalah tempat kita di uji. Sesungguhnya segala perbuatan kita dan amalan kita akan di adili di akhirat kelak. Tidak ada satu perbuatan pun yang akan lepas dari Allah.

“Barangsiapa yang berbuat kebaikan (sebesar biji dzarrah), niscaya dia akan melihat (balasan) nya. Dan barangsiapa yang berbuat kejahatan (sebesar biji dzarrah), niscaya dia akan melihat (balasan) nya pula” . QS. Az-Zalzalah: 7-8

Aesyah@cinta dalam hijrah